עמי ויסברג - לוגו

נטוורקינג בעסקים - כיצד בעלי עסקים משווקים את העסק מפה לאוזן בצורה סדורה ולאורך זמן, מהם ארגונים הנטוורקינג ומה החלופות

נטוורקינג ועסקים - איך עושים את זה נכון

האסטרטגיה מאחורי הנטוורקינג
 
כל אחד מהעסקים צריך לייצר רצף של פעילות עסקית שמטרתה רווחיות וצמיחה של העסק (עסק חייב לצמוח ולהתפתח כל הזמן, אחרת...ינבול).
פעילות הנטוורקינג נועדה לזרוע ולא לקטוף או לקצור.


כאשר אני בא/ה למפגש, איני רוצה למכור את שירותי או את מוצרי באופן ישיר ליושבים בחדר. אני, כבעל/ת  העסק, לא רוצה שכל בעלי העסקים הנמצאים במפגש, יהיו לקוחות שלי. אני רוצה שני דברים – האחד, להכיר אותם, לשמוע מי קהל היעד שהם מחפשים ולבחון כיצד אוכל לסייע להם. הדבר השני, הוא להציג את העסק שלי בכדי שהם יוכלו לעשות בדיוק אותו דבר –להפיץ ולשווק את קיומי הלאה, בכל מקום ובכל זמן.
 
ככל שנזרע יותר, כך נקצור או נקטוף - לעתים נזרע במפגש בפ"ת ונקטוף לאחר חצי שנה במפגש בחיפה. אין אנו יכולים לדעת כיצד השם שלנו יתגלגל (במיוחד בשכונה הקטנה הזו הנקראת מדינת ישראל). הדבר נכון גם על עבודות בחו"ל שנוצרו כתוצאה ממפגשי נטוורקינג כאן בארץ.
אדם שייכנס למפגש נטוורקינג במטרה למכור, יעשה טעות. הוא לא ימכור ויהיה קשה מאוד לסייע לו, מדוע? הוא לא בא מנתינה, הוא בא מקבלה.
בנטוורקינג זה עובד הפוך.
תבוא לתת - תקבל המון.
 

 

בכל עסק מתקיימים שני תהליכים מרכזיים, יש שיגידו שניים בלבד. או שאתה עובד בעסק שלך (כל תחומי הפעילות) או שאתה משווק את העסק. למעשה אלה שני תהליכים המתקיימים במקביל, כל הזמן.
 
המשפט הזה נכון, בין אם מדובר בחברות גדולות ובין אם מדובר בעסקים קטנים. מאמר זה מתמקד בעסקים הקטנים בדגש על עסק של אדם אחד עד מספר עובדים.
 
בכל עסק קיים תמהיל של מספר ערוצי שיווק, בעוצמות שונות ובצורות שונות.
 
מהם מעגלי העסקים – קבוצות וארגוני הנטוורקינג
 
בישראל קיימים מספר קבוצות וארגוני נטוורקינג ולכולם מטרה אחת דומה – שיווק העסקים מפה לאוזן, באמצעות בעלי עסקים החברים בקבוצה או בארגון. בדרך זו ניתן להגדיל את החשיפה ולהגדיל את היקף הפעילות העסקית. בקצהו של תהליך זה קיימת השורה התחתונה אצל כולם –להרוויח יותר ולהתפרנס בכבוד.
 

מה זה "קבוצות נטוורקניג"
– מדובר בקבוצה של בעלי עסקים הנפגשת אחת לשבוע/שבועיים ובאמצעות טכניקה של ניהול מפגש, משווקים בעלי העסקים הנמצאים במפגש, את העסק שלהם ליתר המשתתפים.
המטרה במפגשים אלה היא לא למכור לבעל העסק שיושב לידי. המטרה היא שבעלי העסקים במפגש יכירו את העסק שלי בצורה טובה והם ישווקו ויפיצו אותו בקרב אחרים. הם יחשבו עליי.

כאשר אדם מסוים הנמצא במעגל החברתי או העסקי של האנשים שאיתם אני פוגש/ת, הם ידעו להמליץ עליי לאחר שהכירו אותי מספיק טוב. המטרה שלי היא גם לשווק אך בעיקר להכיר את העסקים האחרים ולסייע להם.
 
הפעילות וההגעה למפגשים היא רק ההתחלה, היא לא הנטוורקינג האמיתי. הנטוורקינג האמיתי מתקיים לפני ואחרי המפגשים.
ככל שאדם משתתף ביותר מפגשים. בקבוצה אליה הוא מחויב ומבקר בקבוצות אחרות (כאשר מדובר בארגון ארצי) כך הוא יוצר קשרים אישיים ורשת של חברויות ושיתופי פעולה עסקיים רבים יותר.
לדוגמה, מתווך נדל"ן צריך אתר אינטרנט? הוא יפנה לחבר/ה שפגש במפגש נטוורקינג לבחון האם הוא יקים את האתר (אם המתווך חושב שהוא האדם המתאים לו, אין כאן חובה) ואם שניהם צריכים עיצוב גרפי- אזי יש להם בקבוצה, או בקבוצה אחרת בארגון, מעצבת גרפית. למעצב/ת גרפית יש ילדה שצריכה סיוע, אזי מדריכת הורים או מטפלת בילדים ונוער, תסייע להם, כי היא אחותו של המתווך...ככה לאט לאט, כמו רשת שטווה העכביש, כולם עוזרים לכולם.
 
כאשר אתם מבקרים בקבוצת נטוורקינג
תזכרו משהו חשוב- באופן סטטיסטי, 80% מהיושבים בחדר, ילכו לישון בלילה ליד מישהו במיטתם. יתכן ובחצי השני של המיטה נמצאת עסקת חייכם!...לכן, הדיון הפנימי שלנו עם עצמנו, האם כדאי ללכת או להשתתף במפגש נטוורקינג חייב להסתיים בתשובה אחת – כן. לכו לזרוע. בעתיד תקצרו.
 
ככה זה עובד, שיווק מפה לאוזן, מאדם לאדם וכך, לאט לאט, בתנאי שעושים זאת נכון, יש הצלחות, יש עסקאות.
בישראל קיימים מספר קבוצות וארגוני נטוורקינג, לכל ארגון את הבידול והייחודיות שלו, אציין כאן את השומה והשונה בין הארגונים.
 

הדומה והשונה בין הקבוצות והארגונים השונים


הדומה

  • שיווק מפה לאוזן – חברות, מחוייבות ועזרה הדדית.
  • נהלים וכללים העוסקים במחוייבות החבר/ה כלפי הארגון וחבריו.
  • בכל קבוצת אם, יהיה רק בעל מקצוע אחד מכל תחום.
  • תשלום דמי חבר – קיים שוני בין הארגונים (בחברה יש מטרות רווח, במלכ"ר לא).
  • התקנון- יש הרבה מן הדומה בין הארגונים, יש הפניות (מושג המבטא יצירת הזדמנות עסקית או ביצוע עסקה עם אחד מחברי הארגון/קבוצה).
  • דורש פעילות לאורך זמן (שנה מינימום) עד שקוצרים פירות.
  • מחוייבות להשתתפות במפגשים.
  • חלוקה בנטל התפקידים הפנימיים בקבוצה (כיבוד, גביה, לוגיסטיקה, ועדת קליטה ועוד)

השונה

  • יש המעודדים פעילות ארצית (ביקורים בקבוצות אחרות) ויש המתמקדים בקבוצת האם.
  • יש המודדים את ההפניה בערך כספי (מה השווי הכספי של ההפניות שביצעת עבור חברי הקבוצה) ויש המודדים בניקוד בלבד.
  • יש ארגון בו מועברת עמלה פנימית על ביצוע הפניה (אני מכיר רק אחד). ברוב הארגונים זה לא קיים.
  • גובה דמי החבר - נע בין מאות שקלים ל3000 שקלים.
  • שעות המפגשים (יש בוקר ויש ערב, יש 07:00 ויש 08:30).
  • פעילות שבועית או דו שבועית.
  • שוני בין תקנונים וכללי אתיקה פנימיים.

יתרונות וחסרונות

  • מחויבות- המחויבות מסייעת לבעלי העסקים להיות בתנועה "לא להירדם" בעסק. המחויבות יוצרת חדשנות, יצירתיות ומשפרת את התפקוד שלנו כבעלי עסק (למידה נטו). יחד עם זאת, דורשת השקעת זמן.
  • נשימה ארוכה- מדובר בעבודה, ממש עבודה יום-יומית לטובת העסק שלי ושל האחרים, הקטיף והקציר...ככל שנזרע טוב יותר.
  • תשלום דמי חבר- הוצאה קבועה מחד, אך פעילות נכונה תביא הכנסות גבוהות מאידך.
  • חדשנות ויצירתיות – יש כאלה שלא אוהבים או קשה להם, אך כאן גם היתרון.
  • משאבי זמן – נדרש לבקר בקבוצות (זמן ממוצע למפגש הינו שעתיים וחצי).

למי זה מתאים

  • לבעלי עסקים קטנים ובינוניים בכל המקצועות העולים בדמיונכם, בכל התחנות של העסק, החל מעסק חדש ועד לעסק וותיק הרוצה לייצר רצף של פעילות עסקית גם לשנים הבאות.

​למי זה לא מתאים

  • לאדם הרוצה להקים עסק אך טרם גיבש את עצמו (גם אם פתחתי עוסק פטור/מורשה זה לא אומר שיש עסק)
  • למי שעובד לו מצוין בדרך אחרת
  • למי שלא התנסה והחליט שזה לא מתאים לו (הוא צודק!)

 
 
 

שתפו את המאמר באמצעות:

אני ניצחתי
06 Jun, 2021
הניצחונות הגדולים שלנו באמת הם הרגעים שבהם ניצחנו את עצמנו. ניצחנו את חוסר האמונה בעצמנו לעשות דברים ולהצליח בחיים. כמה פעמים אמרתם לעצמכם "אני לא אצליח בחיים", "זה גדול עליי", "אין סיכוי שאמצע זוגיות
עדיף לשכפל הצלחות מאשר לתחקר כישלונות
06 Jun, 2021
אנחנו מצוינים בתחקור הכישלונות והתקלות שלנו ככלי לשיפור. האם זו הדרך היחידה בכדי להתקדם בחיים? לא! אני מאמין כי התבוננות על פעולות שהצליחו לנו בעבר ושכפולן היא מנוף עצום לצמיחה
מדוע אנו דחיינים
06 Jun, 2021
היום אני מתקשרת, טוב לא, מחר! , אני יודע שאני צריך לעשות שינוי, מחר מתחיל. עזוב, אם יקרה ככה וככה אז אני עושה את זה - כולנו דחיינים, כל אחת ואחד דוחה משהו. בואו נבדוק מהי דחיינות ומה עושים איתה
הצג מאמרים נוספים
Share by: