עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים פועלים במדינת ישראל (250 אלף בערך), האם גם לכם יש חלום? אתם רוצים להקים עסק?
אולי יש כבר עסק, אך זה לא עובד...אין הכנסות כמו שציפינו, העובדים לא מביאים תוצאות כפי שנדרש מהם?
רבות הסיבות שמביאות אותנו להחליט כי אנחנו רוצים עסק, אלו חלקן:
  • חלום שהגיע הרגע להגשים אותו
  • תסכול מהחיים כשכיר והרצון להיות זה שקבוע ועושה מה שהוא רוצה (לכאורה)
  • עסק משפחתי
  • תחביב שצבר תאוצה ומחייב (ויש רצון) לעבור לתבנית עסקית
  • תובנה כי יש כסף קל באופק (נקנה את המוצר מ-א' ונמכור אותו, ברווח ל-ב')
  • עיסוק שמחייב להיות עצמאי
בכל עסק יש מרכיבים שונים בהתאם לתחום העיסוק אך יש מספר מרכיבים שמאפיינים כל עסק. השירות/המוצר – מהות העסק, לקוחות, ספקים, מתחרים, שיווק ומכירה, תפעול ופיתוח עסקי, המשאב האנושי.
יצא לי לשוחח ולעבוד עם מנהלים בכירים ובעלי עסקים של חברות גדולות מחד ועם מאות בעלי עסקים קטנים מאידך. זיהיתי משהו מעניין...

שם הקוד "המשאב האנושי" מוכר היטב לבעלי עסק וחברות המעסיקים עובדים. ככל שהחברה גדולה יותר כך הנושא הזה מקבל מקום רחב יותר ומרכזי יותר. כולם יודעים כי כאן צריך להשקיע הרבה, זה לא רק השכר, זה הרבה מעבר לכך.
כבר נכתב המון על הקשר בין תחושה טובה של עובד לבין התפוקות במקום העבודה
הגישה של אלפים מבעלי העסקים הקטנים לנושא זה קצת שונה...

רבים מהרוצים להקים עסק קטן משקיעים ברכישת ידע מקצועי. לומדים קורס או הכשרה, לימודים אקדמאיים ולימודים מקצועיים משלימים, קונים ציוד, מוסיפים לימודים בתחום השיווק והמכירה וכל זה חשוב מאוד, מאוד!
סביר להניח כי רכישת המקצוע עלתה לא מעט כסף ולקח זמן עד הרגע בו יכלו להקים את העסק.
מה לא קרה: כמות המשאבים שהושקעו באדם שמנהל את העסק היא שולית עד לא קיימת.

שאלה נוספת שאני נתקל בה רבות, כאשר מתקיימת שיחה ראשונית עם בעל עסק/חברה המתעניין בליווי שלי היא: "תגיד, אתה מבין בכסף?, אתה מסדר את המספרים?"
בדרך כלל, אני משיב בשאלה ושואל האם בשלב כל שהוא נעשה נסיון "לסדר את המספרים", לתמחר נכון, לחשב נכון עליות שונות ועוד. ברוב המוחלט של המקרים התשובה היא: "ברור!, אבל זה לא הביא את התוצאות".

הסיבה לכך מאוד חשובה וברורה, לתפישתי. גם אם כל המרכיבים הפיננסיים כבר חושבו והם מופיעים בשלל תכניות עסקיות, לא הם שיביאו את המספרים. האדם שבעסק יביא את המספרים. וכאן, באדם שבעסק, יש להשקיע. בחוסנו המנטלי, ביכולת להתמודד עם המשמעויות של התכנית העסקית, היכולת לקבל החלטות שיביאו את המספרים הרצויים ועוד.


החוסן המנטלי של בעל/ת עסק של אדם אחד, היכולת לקום כל בוקר, כל יום ולהניע את גלגלי העסק, היא אתגר רב יותר מהאתגר המקצועי. אני בטוח כי יש רואי חשבון שיושבים שעות בכדי לנתח את הנתונים ולהפיק מהם את הנדרש ללקוח. הם אוספים את כל הכישורים המקצועיים שלהם בכדי להגיע לאיכות בביצוע. כך גם הקוסמטיקאית, עורך הדין, מעצבת הפנים, המטפלת ועוד ועוד...

בחברות והארגונים הגדולים יש עיסוק רב (עפ"י רוב) וגם מושקעים משאבים לא מעטים בכל הקשור להעצמת עובדים. התובנה כי עובד טוב, עובד מסור, שרואה את עצמו חלק מההצלחה של הארגון/חברה, לא מגיע לתחושה הזו רק על-בסיס השכר. התחושה עד כמה דואגים לו ומטפחים אותו, היא שמביאה את האפקטיביות בחברה.

טיול, פעילות גיבוש, הרצאה, אימון אישי לבעלי תפקידים, סדנאות ועוד, לא מתקיימים רק לצורכי מס. יש שם מהות.
ובעסקים הקטנים...? ומה עם האדם שבעסק?, מה מושקע בו?
הרי הוא "ביצת הזהב" האמיתית בעסק. אם הוא יתפקד נכון, יהיו לו כלים ועוצמות, שיחד נקראים "חוסן מנטלי", סביר להניח כי יתפקד טוב יותר בכלל וכאשר קשה יותר, בפרט.

האם יהיו עשרה מוצרים או עשרים מוצרים, אינה שאלה שעוסקת רק בניתוח שוק וכדאיות עסקית. זו שאלה שעוסקת בהיבטים נוספים הקשורים למסוגלות של בעל/ת העסק להתמודד עם ההשלכות, לעמוד בעומס הזה, לא להישבר באמצע, לדעת להניע אנשים אחרים ועוד.
אימון עסק עוסק בנושא זה. הוא מעלה את הכושר המנטלי, מאפשר לקבל החלטות בצורה שמצליחה לאזן בין הרציונאלי, לאמוציונאלי.

האדם שבעסק צריך להיות בתנועה, הוא כל הזמן לבד. נדרש ממנו להתמודד עם "לא" עם "אחשוב על זה ואחזור אלייך" , עם "יקר לי", עם "המשק תקוע" ועוד. רכבת הרים מטלטלת אותנו בין הצלחות לכשלונות, בין יום שאתה מלא אנרגיות ובא לך לעשות המון בעסק ויש ימים שלא בא לך. לא בא לך כלום.
לרבים מאיתנו העסק הוא מקור פרנסה עקרי, לחלקנו הוא בנוסף למקור הכנסה נוסף. למרות זאת, אנחנו רוצים רק להצליח. ואם זה לא יצליח?

הבחירה להשקיע זמן ומשאבים באדם שבעסק לא פשוטה. אני נתקל בזה כל הזמן. אם אציע לעשרה אנשים קורס מקצועי בתחום עיסוקם או תהליך הנוגע לחוסן המנטלי שלהם, סביר להניח כי שבעה מתוכם יבחרו הכשרה מקצועית. מדוע? כי הכי קל ללכת למקום בו אתה לא צריך להתמודד עם האתגר הכי הגדול – את/ה.

מדוע זה כל כך קריטי

קחו לדוגמה שני טניסאים המתמודדים אחד נגד השני. זהו ספורט יחידים (ברובו) ואתה נדרש להתמודד עם שחקן הנמצא מולך. כל הרמת יד, כל חבטה, מתחיל קרב חדש על הנקודה הבאה. מה מביא את האחד לגבור על יריבו? יש שם הרבה כישרון, המון אימונים פיזיים והמון תרגול מקצועי. אך יש דבר אחד שהספורטאי לא מוכן להישאר בו לבד - הכושר המנטלי שלו, שם הוא ישקיע הרבה כסף (באדם הנכון) ושם הוא יעבוד קשה מכל, כי נצחון שם זה ניצחון על עצמו. כמה פעמים ראינו טניסאי הנמצא בפיגור של שתי מערכות מול יריבו ומצליח להפוך את המצב לנצחון מזהיר?

תהליך של חיזוק החוסן או הכושר מנטאלי בעסק עובד בדיוק כך, כמו אצל הספורטאי. ההכוונה, השיחה, הכלים והתרגול שלהם, הם המביאים את בעל העסק לרגע המבחן בכושר טוב. שיחת מכירה, כישלון קטן עם מוצר, חוסר שביעות רצון של לקוח, היעדר פנייה, עם כל אלה יתמודד טוב יותר אדם שחזק מנטלאית ולא בהכרך המקצוען בתחומו.


האדם שבעסק, הוא המפתח להצלחת העסק, השקיעו בו את המיטב והוא יחזיר לכם הרבה יותר.
 
 
 
 

האדם והעסק


 

לקביעת פגישת היכרות 

תנו לעצמכם שעה במתנה
בואו לפגישת היכרות ללא עלות וללא התחייבות
כל הזכויות שמורות לעמי ויסברג 2018 ©  |  עיצוב אתר: Atar2b
©