מה זה בעצם אימון אישי(קאוצ'ינג)?
למה זה טוב? למי זה מתאים? במה זה שונה מייעוץ פסיכולוגי ושיטות טיפול אחרות?

תחום הקאוצ'ינג התפתח בארצות הברית במהלך שנות ה70 מתוך העולם של אימון ושיפור ביצועים לספורט. מאמנים מהפכניים הביאו להצלחה של דור ספורטאים בשיטות אימון חדשניות.  השיטות כללו מסגרת ברורה של זמן ואמצעים בהם מתנתקים המאמן והמתאמן מהמציאות השוטפת ומשקיעים את כל העומד לרשותם לשיפור התוצאות ובהכנה רגשית ונפשית לתחרות. בשיטות אלו  הוגדרו גם מהו המדדים להצלחה ובאלו תוצאות.

התפתחות
עקרונות אלו אומצו גם עם התפתחות השיטה של אימון אישי אל מחוץ לעולם הספורט כשיטה מעשית המכוונת לשיפור ביצועים. נבנתה ההבנה שדרך האימון ניתן למקסם את הפוטנציאל האישי של האדם ויכולות הביצוע שלו. תהליך האימון כמוביל שינוי באמצעות בנייה של מודעות, חיזוק יכולות קיימות ופתיחת אפשרויות חדשות.

התהליך ומטרתו
את תהליך האימון. ניתן להגדיר כתהליך למידה המיועד לצרכי רכישת מיומנויות אישיות ובינאישיות הנדרשות למטרות הצלחה וקידום בתחומי חיים שונים.
בבסיס השיטה קיימת התפיסה כי את מטרות האימון המתאמן צריך להציב בעצמו ותפקידו של המאמן לתמוך בדרכו לאורך המטרות והיעדים שהוא הציב לעצמו ולספק את הכלים שיסייעו לו להשיג יעדים אלה. במתן הכלים המאמן למעשה מסייע למתאמן ללמוד בעצמו ולא מתיימר ללמד אותו.
מטרת האימון היא לסייע למתאמן להפיק את הטוב ביותר מהאישיות שלו ולייצר את התוצאות שהוא רוצה בחייו האישיים והעסקיים. על המאמן לשקף למתאמן את המצב הנוכחי ולהעניק לו כלים לימודים והשקפות שיסייעו לו להגיע למצב הרצוי לאור היעדים שהוא הציב לעצמו.

שלבים בתהליך
מסלול האימון כולל מספר שלבים מובנים. השלב הראשון נקרא נקודת הפתיחה ובו מבינים את המצב הנוכחי של המתאמן בתחום מסוים בחיים.
בשלב השני מתבצע חיבור לערכים ולרצונות של חייו. מהם השאיפות העמוקות שלו והקווים המנחים אותו בתחום זה.
השלב השלישי מתמקד בסיוע ופיתוח הרגלים המייצרים התקדמות. המאמן מטיל על המתאמן משימות מוגדרות לביצוע אשר מפתחות את המיומנות להגדרת יעדים, הצבת מטרות והשגתם באמצעות כלים דוגמת ניהול זמן ובניית אסטרטגיה.
השלב הרביעי הוא יצירת חזון לעתיד. הצצה בעתיד שישקף את הרצונות והערכים בתחומים השונים שיהיה אבן היסוד, מפת מוטיבציה לתוכנית של פעולות יומיומיות לכיוון החזון.

תחומים ונושאים באימון אישי.
אימון  אישי קלאסי מתייחס בראש ובראשונה לכל מי שמרגיש "תקוע"
 המיקוד יכול לבוא באימון אישי כמו:
  • יכולת קבלת החלטות
  •  ביטחון עצמי
  • רכישת מיומנויות חברתיות
  • שכלול מיומנויות תקשורת בין-אישית
  • שיפור מערכות יחסים במשפחה ועם אחרים
  • מציאת איזון בין קריירה ומשפחה
  • סיוע בביסוס אורח חיים בריא
מיקוד אימון עסקי לרוב יתמקד:
  • שיפור האפקטיביות העסקית
  • מיומנויות הניהול
  • תהליכים תפעוליים
  • זיהוי וניצול הזדמנויות
  • אימוץ כלים לא מוכרים
 
למי מתאים תהליך של אימון:
כמעט לכל אדם יש מה להרוויח מתהליך של אימון. מי שמרגיש שהוא לא ממצה את הפוטנציאל שלו. לכל מי שמרגיש צורך בשינוי כיוון בחיים. זה מתאים לכל מי שרוצה לעשות שינוי משמעותי בחיים האישיים או המקצועיים ולשפר את חווית החיים. האימון מתאים במיוחד, למי שכתוצאה מתהליך פנימי, כבר הפנים את הצורך הדחוף לפעולה ועל כן בשל למחויבות לתהליך האימוני ולצעדים המעשיים.
 
האימון מתאים למי שרוצה לזהות באופן ברור את הגורמים, ההרגלים, העיוותים ותבניות החשיבה שמעכבים אותו במימוש עצמי. האימון מתאים למי שמבקש להגדיר לעצמו את חלומותיו. מהו החזון ערכי שלו לגבי המהות של חיים מאושרים ומלאי סיפוק. האימון מתאים למי שרוצה להגדיר בעצמו את המטרות והיעדים הנגזרים מהחזון ומוכן להתחייבות יומיומית ומתמשכת לתכנית פעולה סדורה להשגתם.
 
ההבדל מטיפול נפשי:
בבסיס הגישה האימונית קיימת תפיסה דומה לגבי מהות האדם כמו בפסיכולוגיה ההומניסטית השמה את האדם וטבעו הייחודי במרכז. אמונה בחשיבות הדגש בבחירותיו של הפרט ובאחריותו האישית ככזה הפועל באופן מודע ומחפש משמעות וערכים בחייו.
התהליך האימוני בא להעצים את האדם מתוך האמונה שהכוח לשינוי נמצא אצל האדם עצמו.
רבים משיטות הפעולה והכלים שעושים בהם שימוש בתהליך האימון חופפים לשיטת טיפוליות מתחום הפסיכולוגיה ההתנהגותית, הפסיכולוגיה החיובית והשיטות לעיצוב התנהגות.  ישנם גם מאפיינים משותפים עם התפיסות שבבסיס הפסיכולוגיה הקוגניטיבית ואמונה ביכולת של שינויי התנהגות בצעדים מכוונים לשינוי הרגלי חשיבה ובכך להשגת תוצאות.

מאמר זה נכתב ע"י טוביה גיטמן, איש מוכשר וכותב תוכן מקצועי
gitmantuvia@gmail.com
 

 

לקביעת פגישת היכרות 

תנו לעצמכם שעה במתנה
בואו לפגישת היכרות ללא עלות וללא התחייבות
כל הזכויות שמורות לעמי ויסברג 2018 ©  |  עיצוב אתר: Atar2b
©