phone, phone, contact, telephone, support, call
052-9453085
..
 

עדיף לשכפל הצלחות מאשר לתחקר כישלונות

את המשפט הזה המצאתי! יום אחד נפל לי האסימון, במיוחד לי, אחד שרוב חיו הבוגרים חונך לתחקר ולבדוק מה היה לא בסדר, אלו כשלים צריך לתקן.

חשוב לומר, התחקיר הוא כלי חיוני מאוד ללמידה, להפקת לקחים ושיפור תהליכים. הוא נכון כמעט בכל פעולה, בכל ארגון ובכל תרבות. העניין הוא, שההקשר שנוצר עם השנים לתחקיר הוא ההקשר השלילי- בואו נבדוק מה היה לא בסדר, נתקן וכך נשתפר.

אין ספק כי לצה"ל ומערכת הביטחון חלק גדול ומשמעותי בהטמעת תרבות התחקיר בכל פינה בחברה הישראלית, תרבות טובה בסה"כ.

הגרסה המתקדמת יותר היא "נקודות לשימור/נקודות לשיפור". הבעיה היא שהמצב המנטאלי שלנו מביא אותנו מהר מאוד לדלג על הנקודות לשיפור ומיד לגשת לבדוק מה צריך לתקן- מאוד הגיוני.
אז מדוע לשכפל הצלחות?

למושג "שכפול הצלחות" שני מישורים –  המישור הביצועי והמישור הרגשי.
בצד הביצועי – עשינו מספר פעולות, לדוגמה קיימנו כנס מכירות וציפינו ל-100 איש אך באו 40. אם נביט על התוצאה, נראה כי 60% לא באו. אין ספק שצריך רגע לשאול מדוע לא באו 100 ויתכן שניתן לדבר עם כמה מהם שהוזמנו ולשמוע מדוע לא באו. יחד עם זאת, האם הקדשנו מספיק זמן לבדוק מה הצליח?, מה גרם ל-40 איש להגיע, וגם לקנות, איזה פעולות עשינו והצליחו לנו? – האם שיווק הכנס הוא מה שגרם להם להגיע, האם התוכן שהופץ לקראתו, האם הכיבוד או העסקאות שבוצעו? משהו עבד שם! אז מדוע לא נשכפל את ההצלחות ובפעם הבאה נפעיל את אותם כלים ופעולות שכבר עבדו לנו והוכיחו את עצמם.

בצד הרגשי – שכפול ההצלחות החשוב יותר בעיני הוא שכפול ההצלחות האישי, התפקודי, הרגשי. כל מה שנוגע ל"קרבות" שאנחנו מנהלים עם עצמנו. שכפול הצלחה רגשית-תפקודית שלנו הוא מנוף עצום לשכפול הצלחה פיזי או טכני.

דוגמה קטנה: תחשבו רגע על שיחה לא מוצלחת או ריב מיותר עם בן או בת הזוג שלכם. מישהו אמר משהו, מישהו ענה, מישהו רצה להעביר מסר, מישהו ציפה גם הוא להעביר מסר. הרבה מאוד פעמים אנו נכנסים למקומות שלא רצינו להגיע אליהם ואז אנחנו מאוכזבים, לעיתים מעצמנו גם מהסובבים אותנו. אז אייך ימנע הריב הבא?, הרי כל פעם שאתם מדברים בכלל או על נושא מסוים בפרט, אתה או את יוצאים מאוכזבים.

אם כך, מהו שכפול ההצלחה? בכל פעם שאתם מאוכזבים מתוצאה כלשהיא בחיים - אייך דיברתי אל בן/בת זוגי, אייך הצגתי את עצמי, אייך ניהלתי את המו"מ או את המכירות היום, - נסו רגע לאתר פעולה אחת שהצליחה לכם. כן, לכולנו יש הצלחות, אך ב"ים הכישלונות" שאנו יודעים להציף את עצמנו אנחנו שוכחים לעיתים כי יש דברים שהצליחו לנו. יש תקשורת שעבדה לנו, מדוע לא נשכפל אותה???

אז אייך עושים את זה? ראשית, מיישמים את כלל הברזל להצלחה – השינויים הנדרשים הם רק אצלי, לא אצל האחר. לשכפל הצלחה זה לשכפל פעולה או התנהגות או סגנון תקשורת שהצליח לי. אין צורך לצפות כי מישהו בסביבתי ישנה את פעולתו ואז אהיה מרוצה. אנחנו יכולים להשפיע רק על אדם אחד- עלינו.
בכל פעולה או מעשה בחיינו יש לנו הצלחות, אנחנו רק צריכים לתת להן מקום לגיטימי ומשם ניתן לשכפל, דוגמאות:
  1. כאשר פגעתי בבן/בת זוגי, אלך אחורה ואמצע מתי ידעתי לפרגן או לכבד או להכיל את הצד השני ואז המסר שרציתי להעביר עבר טוב יותר.אם הצלחתי לעשות זאת בעבר אז ניתן לשכפל זאת שוב.
  2. צעקתי על הילד או יש בינינו מאבק על משהו – חשבו מה היתה הפעולה האחרונה שלכם שכן הצליחה לכם בתקשורת איתו (אל תלכו ל"קניתי ארטיק", תחשבו על משהו שאתם צריכים לשנות אצלכם בהתנהגות, בדיבור, בעיתוי). אם ידעתי לזהות התנהגות שלי שהניעה את הילד לפעולה שרציתי אז ניתן לשכפל זאת שוב.
  3. "שוחחתי בטלפון עם לקוח ולא סגרתי עסקה"- לא קרה כלום! – לכו לשיחה האחרונה שהובילה לסגירת עסקה ונסו לנתח מה בדברים שלכם, בבחירת המילים שלכם, בעיתוי, במקום או כל פעולה אחרת שאתם מבינים שסייעה לכם לסגור עסקה– ותשכפלו.
  4. אני והעובד לא מדברים כבר כמה ימים כי צעקתי עליו (ובצדק!) אבל מאז הוא רק עושה את חובתו – אבדוק מתי הצלחתי לתקשר איתו אחרת וכך להניע אותו לפעולה (מתי פרגנתי, מתי חנכתי, מתי תמכתי ומתי דרשתי אך גם נתתי פתרונות)
לסיכום – הכל תקשורת. כן, תקשורת בין אנשים, לא ערוץ תקשורת ולא "תקשורת עוינת" ולא "אמצעי התקשורת", רק תקשורת. כמה פשוטה ככה מסובכת. מה אמרתי, למי אמרתי, אייך אמרתי, מתי אמרתי – מי האדם שעומד מולי, אייך נכון לדבר איתו (אני צריך לעשות התאמה ולא הוא צריך להיוולד מחדש)
ככל שנפנה יותר תשומת לב להצלחות שלנו ונשכפל אותן, נחווה צמיחה והצלחות רבות