phone, phone, contact, telephone, support, call
052-9453085
..
בכל עסק מתקיימים שני תהליכים מרכזיים, יש שיגידו שניים בלבד. או שאתה עובד בעסק שלך(כל תחומי הפעילות) או שאתה משווק את העסק. למעשה אלה שני תהליכים המתקיימים במקביל, כל הזמן.

המשפט הזה נכון, בין אם מדובר בחברות גדולות ובין אם מדובר בעסקים קטנים. מאמר זה מתמקד בעסקים הקטנים בדגש על עסק של אדם אחד עד מספר עובדים.

מהן פעולות השיווק העיקריות העומדות לרשותו של העסק:
  • פייסבוק ורשתות חברתיות נוספות (לינקדין ועוד)– דף עסקי, פעילות בקבוצות מיקוד ובקבוצות עסקיות, קידום ממומן.
  • מוצרים ושירותים דיגיטליים.
  • אתר אינטרנט.
  • פרסום בתקשורת.
  • מערכות לדיוור ישיר (דפי נחיתה וניוזלטרים).
  • הסתייעות ביחצ"ן.
  • מעגלי עסקים – נטוורקינג.
בכל עסק קיים תמהיל של חלק מאמצעי השיווק, בעוצמות שונות ובצורות שונות.

מהם מעגלי העסקים – קבוצות וארגוני הנטוורקינג

בישראל קיימים מספר קבוצות וארגוני נטוורקינג ולכולם מטרה אחת דומה – שיווק העסקים מפה לאוזן, באמצעות בעלי עסקים החברים בקבוצה או בארגון. בדרך זו ניתן להגדיל את החשיפה ולהגדיל את היקף הפעילות העסקית. בקצהו של תהליך זה קיימת השורה התחתונה אצל כולם –להרוויח יותר ולהתפרנס בכבוד.

מה זה "מעגלי עסקים" – מדובר בקבוצה של בעלי עסקים הנפגשת אחת לשבוע/שבועיים ובאמצעות טכניקה של ניהול מפגש, משווקים בעלי העסקים הנמצאים במפגש, את העסק שלהם ליתר המשתתפים.
מטרת העל של מפגשים אלה היא לא למכור לבעל העסק שיושב לידי. המטרה היא שבעלי העסקים בקבוצה יכירו את העסק שלי בצורה טובה והם ישווקו ויפיצו אותו בקרב אחרים. הם יחשבו עליי, כאשר אדם מסויים הנמצא במעגל החברתי או העסקי שלהם, הם ידעו להמליץ עליי לאחר שהכירו אותי מספיק טוב. המטרה שלי היא גם לשווק אך בעיקר להכיר את העסקים האחרים ולסייע להם.

הפעילות וההגעה למפגשים היא רק ראשית הצירים, היא לא הנטוורקינג האמיתי. הנטוורקינג (הפעילות הרשתית) האמיתית מתקיימת לפני ואחרי המפגשים.
ככל שאדם משתתף ביותר מפגשים בקבוצתו ומבקר בקבוצות אחרות (כאשר מדובר בארגון ארצי) כך הוא יוצר קשרים אישיים,חברויות ושיתופי פעולה עסקיים רבים יותר.
לדוגמה, עו"ד בקבוצה, צריך אתר אינטרנט? הוא יפנה לחבר שלו בקבוצה לבחון האם הוא יקים את האתר (אם העו"ד חושב שהוא האדם המתאים לו, אין כאן חובה) ואם שניהם צריכים עיצוב גרפי- אז יש להם בקבוצה, או בקבוצה אחרת בארגון, מעצבת גרפית. למעצב/ת גרפית יש ילד שצריך סיוע, אז מדריכת הורים או מטפלת בילדים ונוער, תסייע להם, כי היא אחותו של העו"ד...ככה זה עוד, כמו רשת שטווה עכביש, כולם עוזרים לכולם.

כאשר אתם מבקרים בקבוצת נטוורקינג זיכרו משהו חשוב- באופן סטטיסטי, 80% מהיושבים בחדר, ילכו לישון בלילה ליד מישהו במיטתם. יתכן ובחצי השני של המיטה נמצאת עסקת חייכם (המנכ"ל של החברה שחלמתם לייעץ בה, בעל/ת החברה שרוצה עכשיו ממש לעבור למתחם חדש וזקוקה למעצב/ת פנים ועוד דוגמאות רבות).

ככה זה עובד, שיווק מפה לאוזן, מאדם לאדם וכך, לאט לאט ובתנאי שעושים זאת נכון, יש הצלחות, יש עסקאות.
בישראל קיימים מספר קבוצות וארגוני נטוורקינג, היות ואיני מכיר את כולם, אציין רק את אלו שאני מכיר.  
 
סוגים של מעגלים עסקיים/ארגונים (רשימה חלקית)
  • ארגונים ארציים - ש.פ.ע, B.N.I, biz make biz, ibc, ועוד.
  • ארגונים מקומיים בערים, ישובים ומועצות אזוריות –  לדוגמה "מעגל עסקים מודיעין" (קיים מעל 10 שנים).
  • מעגלי נשים – קישורי אימהות,ני"ב,תנופה
  • מפגשים ייחודיים – מפגשי נטוורקינג ויין
  • חלק מהארגונים הם חברות, כלומר, מנהלי הארגון נהנים כספית מתשלומי דמי החבר וחלק מן הארגונים או המפגשים הם מלכ"ר.
האסטרטגיה מאחורי הנטוורקינג

כל אחד מהעסקים צריך לייצר רצף של פעילות עסקית שמטרתה ריווחיות וצמחיה של העסק (עסק חייב לצמוח ולהתפתח כל הזמן, אחרת...ינבול).
פעילות הנטוורקינג נועדה לזרוע ולא לקטוף או לקצור. כאשר אני בא למפגש, איני רוצה למכור את שירותי או מוצרי באופן ישיר ליושבים בחדר.אני, כמאמן אישי-עסקי, לא רוצה לאמן את כל בעלי העסקים הנמצאים במפגש. אני רוצה שני דברים האחד, להכיר אותם, לשמוע מי קהל היעד שהם מחפשים ולבחון כיצד אוכל לסייע להם, והדבר השני הוא להציג את העסק שלי בכדי שהם יוכלו לעשות בדיוק אותו דבר –להפיץ ולשווק את קיומי הלאה, בכל מקום ובכל זמן.

ככל שנזרע יותר, כך נקצור או נקטוף -  לעתים נזרע בקבוצה בפ"ת ונקטוף לאחר חצי שנה בקבוצה בחיפה. אין לנו לדעת כיצד השם שלנו יתגלגל (במיוחד בשכונה הקטנה הזו הנקראת מדינת ישראל). יש לי גם דוגמאות על עבודות בחו"ל שנוצרו כתוצאה ממפגשי נטוורקינג.
אדם שייכנס למפגש נטוורקינג במטרה למכור, יעשה טעות. הוא לא ימכור ויהיה קשה מאוד לסייע לו, מדוע? הוא לא בא מניתנה, הוא בא מקבלה.
בנטוורקינג זה עובד הפוך - תבוא לתת (לסייע לאחר) - תקבל המון.

נטוורקינג ברשת, בדגש על פייסבוק

בארץ ובעולם קיימות קבוצות רבות של בעלי עסקים בעלי מכנה משותף מסויים, המקיימות ביניהן פעילות נטוורקינג ברשת החברתית. בקבוצות אלו משתפים תוכן, דנים בדילמות ומחברים בין בעל מקצוע האחד לאחר. פעילות זו היא פעילות נטוורקינג לכל דבר אך יש להכיר כמה כללים:
  1. פייסבוק הוא אמצעי צורב תודעה ולא אמצעי מכירה, בדגש על נתוני שירותים. למכור מוצר זה קל יותר (לכאורה) "למכור" את נותן השירות זה מורכב.
  2. כולנו מוכרים וקונים דבר אחד בלבד- רגש. לרשת חסרונות רבים בהקשר זה, כי אנו רוצים לבחור מישהו שאנו סומכים עליו. אם פגשנו אותו הוא יקבל יתרון על האחר שרק כתב פוסט מרגש. אם פגשנו אותו, הוא יקבל יתרון על אדם שתויג.
  3. רלוונטיות ותוכן - ללא תוכן, פייסבוק לא יתן לכם במה. תוכן דורש זמן ומשאבים.
  4. ברשת החברתית המוני משתתפים וקשה ליצור בידול.
  5. משאב הזמן - הרשת החברתית דורשת עבודה יום יומית, סזיפית, בכדי לקבל חשיפה.
  6. ללא קידום ממומן  - אתה לא קיים באמת.
הדומה והשונה בין הקבוצות והארגונים השונים
הדומה
  • שיווק מפה לאוזן – חברות, מחוייבות ועזרה הדדית.
  • נהלים וכללים העוסקים במחוייבות החבר/ה כלפי הארגון וחבריו.
  • בכל קבוצת אם, יהיה רק בעל מקצוע אחד מכל תחום.
  • תשלום דמי חבר – קיים שוני בין הארגונים (בחברה יש מטרות רווח, במלכ"ר לא).
  • התקנון- יש הרבה מן הדומה בין הארגונים, יש הפניות (מושג המבטא יצירת הזדמנות עסקית או ביצוע עסקה עם אחד מחברי הארגון/קבוצה).
  • דורש פעילות לאורך זמן (שנה מינימום) עד שקוצרים פירות.
  • מחוייבות להשתתפות במפגשים.
  • חלוקה בנטל התפקידים הפנימיים בקבוצה (כיבוד, גביה, לוגיסטיקה, ועדת קליטה ועוד)
השונה
  • יש המעודדים פעילות ארצית (ביקורים בקבוצות אחרות) ויש המתמקדים בקבוצת האם.
  • יש המודדים את ההפניה בערך כספי (מה השווי הכספי של ההפניות שביצעת עבור חברי הקבוצה) ויש המודדים בניקוד בלבד.
  • יש ארגון בו מועברת עמלה פנימית על ביצוע הפניה (אני מכיר רק אחד). ברוב הארגונים זה לא קיים.
  • גובה דמי החבר - נע בין מאות שקלים ל3000 שקלים.
  • שעות המפגשים (יש בוקר ויש ערב, יש 07:00 ויש 08:30).
  • פעילות שבועית או דו שבועית.
  • שוני בין תקנונים וכללי אתיקה פנימיים.
יתרונות וחסרונות
  • מחוייבות- המחוייבות מסייעת לבעלי העסקים להיות בתנועה "לא להירדם" בעסק.המחוייבות יוצרת חדשנות, יצירתיות ומשפרת את התפקוד שלנו כבעלי עסק (למידה נטו). יחד עם זאת, דורשת השקעת זמן.
  • נשימה ארוכה- מדובר בעבודה, ממש עבודה יום-יומית לטובת העסק שלי ושל האחרים, הקטיף והקציר...ככל שנזרע טוב יותר.
  • תשלום דמי חבר- הוצאה קבועה מחד, אך פעילות נכונה תביא הכנסות גבוהות מאידך.
  • חדשנות ויצירתיות – יש כאלה שלא אוהבים או קשה להם, אך כאן גם היתרון.
  • משאבי זמן – נדרש לבקר בקבוצות (זמן ממצוע למפגש הינו שעתיים וחצי).
למי זה מתאים
  • לבעלי עסקים קטנים ובינוניים בכל המקצועות העולים בדימיונכם, בכל התחנות של העסק, החל מעסק חדש ועד לעסק וותיק הרוצה לייצר רצף של פעילות עסקית גם לשנים הבאות.
​למי זה לא מתאים
  • לאדם הרוצה להקים עסק אך טרם גיבש את עצמו (גם אם פתחתי עוסק פטור/מורשה זה לא אומר שיש עסק)
  • למי שעובד לו מצוין בדרך אחרת
  • למי שלא התנסה והחליט זה לא מתאים לו (הוא צודק)
גילוי נאות- אני חבר ארגון הנטוורקינג ש.פ.ע – שינוע פעילות עסקית. חבר בקבוצת מודיעין, מנהל אזור המרכז לשעבר וחבר דריקטוריון (בהתנדבות). כיום פעיל בצוות ההדרכה, כאשר תחום המיקוד שלי הוא הכשרת מנהלי קבוצות בארגון.

גם אם אתם חושבים כי יש דבר שיועיל לכם ויקדם אתכם
וגם אם אתם חושבים כי אותו הדבר בדיוק, לא יועיל לכם ולא יקדם אתכם
בשני המקרים אתם צודקים!

 
 
 

נטוורקינג בעסקים